Applications of Buddhism’s Noble Eightfold Paths to Reinforcing Ways of Native Residents’ Life with Self-Sufficiency Economy in Communities of Thailand’s Central North-eastern Region

Main Article Content

กฤตยากร ลดาวัลย์ สุวิมล สมไชย วรเชษฐ์ โทอื้น พีรพงษ์ แสนสิ่ง มัณฑนา สุวรรณศรี ธณพร โปมิน

Abstract

                       The research served the purposes: to investigate current states of applying “Buddhism’s Noble Eightfold Paths” to consolidating ways of native residents’ life with self-sufficiency economy in communities of Thailand’s central north-eastern region, 2) to compare their opinions on applying them as such to disparity in genders, ages and occupations, and 3) to examine levels of relations while applying them. Samplers were native residents of Roi Et, Khon Kaen, Maha Sarakham, and Kalasin provinces, setting sampling groups through Taro Yamane’s table by making four-percent calculation. The sampling groups entailed 400 subjects through simple random sampling by drawing raffles; it was a ratio of 100 subjects per each province. The instrument used for data collections was the questionnaire with the content validity between 0.67 and 1.00,and the reliability of 0.95. Data were analyzed by making use of the computer software package to search for frequencies, percentages, means, standard deviations, t-tests and F-tests. Pair differences were sought through Scheffe’s method and Pearson’s product moment correlation.


                       Results of research findings (1) The practical level of applying Buddhism’s Noble Eightfold Paths to consolidating ways of native residents’ life with self-sufficiency economy in communities of Thailand’s central north-eastern region has been overall rated at the high scale.  The descending order of means of the practical level of applying them comprises: Right Action, Right Effort, Right Understanding, Right Mindfulness, Right Concentration, Right Speech, Right Thought and Right Livelihood. The practical level of leading ways of their life with self-sufficiency economy has been overall measured at the high scale. In terms of each level, doing their jobs and solving problems are at the highest levels. Self-developments, life qualities, self-reliance, and sufficiency wisdom are at lower levels whereas leading ways of their life with self-sufficiency economy is at the lowest. (2) Comparative results of disparity in their genders and ages have shown no overall differences in states of applying noble eightfold paths. Unlike disparity in their occupations, relative results of Right Effort have become dissimilar, with the statistical significance level of. 05. (3) The testing result of relations between applying noble eightfold paths and leading ways of their life with self-sufficiency economy has a positive correlation in every part of communities in its central north-eastern region.

Keywords

Article Details

How to Cite
ลดาวัลย์ก., สมไชยส., โทอื้นว., แสนสิ่งพ., สุวรรณศรีม., & โปมินธ. (2018). Applications of Buddhism’s Noble Eightfold Paths to Reinforcing Ways of Native Residents’ Life with Self-Sufficiency Economy in Communities of Thailand’s Central North-eastern Region. Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 8(1), 156-166. Retrieved from https://www.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/194942
Section
Research Article

References

พระครูปลัดสุวัฒนเมธาคุณ (ชัยยันต์ สืบกระพันธ์). (2557). บูรณาการหลักพุทธจริยศาสตร์ใการดำเนินชีวิตของคนไทยในสังคมปัจจุบัน. วารสารสถาบันวิจัยญาณสังวร มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. 5(1). 1-10.

พระครูพิพิธสุตาทร และคณะ. (2556). การบริหารจัดการองค์กรและการสร้างเครือข่ายทางสังคมของกลุ่มสังฆพัฒนาเพื่อชีวิตและชุมชน. พระนครศรีอยุธยา: สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2553). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ. พิมพ์ครั้งที่ 31. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

ภูสิทธิ์ ขันติกุล. (2553). รูปแบบการมีส่วนร่วมทางการเมืองของประชาชน เขตดุสิต กรุงเทพมหานคร. รายงานการวิจัย. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุทันทา.

รศรินทร์ เกรย์ วรชัย ทองไทย และเรวดี สุวรรณนพเก้า. (2553). ความสุขเป็นสากล. กรุงเทพมหานคร : บริษัท จรัลสนิทวงศ์การพิมพ์ จำกัด.

ศิริวรรณ พัฒนารุ่งพานิช. (2552). การนำหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงไปใช้ในการดำเนินชีวิตของข้าราชการทหาร กอง 9 ศูนย์รักษาความปลอดภัย กองบัญชาการทองทัพไทย. ภาคนิพนธ์ปริญญารัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

สุคนธ์ เหลืองอิงคะสุต. (2551). ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ความเข้าใจในปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงตามแนวพระราชดำริกับการบันทึกบัญชีครัวเรือนของประชาชนในเขตพื้นที่ตำบลหนองไผ่อำเภอเมือง จังหวัดอุดรธานี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชายุทธศาสตร์การพัฒนา. มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี.