Imagination from Deception

Main Article Content

อภิชา มันทนวัทน์

Abstract

The creation of fine arts, aiming at creating surreal mixed media art works to pass on adherence-related beliefs in zodiac and five basic elements (soil, gold, water, wood, and fire), has driven me to create new fine arts knowledge by analyzed and synthesized data of surrealism, interviews of Thai artists, and analyses of art works by Thai and foreign surreal artists.  These data sources were used to synthesize and analyze my personal points of view.  Then the series of art works in zodiac and five basic elements was created.


            I started my experimental creative work by reviewing background of five basic elements and the twelve zodiac animals, together with relationships between strategic placement (inside and outside buildings) and the five basic elements based onFengShui.  The zodiac animals were categorized into five element groups: (1) soil element (using yellow color) – ox, dragon, sheep,dog; (2) gold element (using gold and white colors) – monkey, rooster, dog; (3) water element (using blue color) – pig, rat, ox; (4) wood element (using green color) – tiger, rabbit, dragon; and (5) fire element (using orange color) – snake, horse, sheep. Having analyzed and synthesized those art works and data, I created the art work series Imagination from Deception.


            In summary, this creative experiment demonstrated that my new ideas generated from those adherence-related beliefs towards the zodiac and the five basic elements can be used to create the series of surreal art works applied with mixed media technique which can help form the beauty of visual arts.  The series of art works conveys meaning and thoughts hidden in those art works to people to be aware of the credulous beliefs.  It is suggested living in the truth, not to adhere to such beliefs.


 

Keywords

Article Details

Section
Visual arts

References

เกริกวิชญ์ กฤษฎาพงษ์.(2555).ฮวงจุ้ยชะตาฟ้าคนลิขิต.กรุงเทพฯ: ฟรีมายด์.
คลิปแมส.(2560).ลัทธิเซอร์เรียลลิสม์.เข้าถึงได้จาก https://www.clipmass.com.
จารุวัฒน์ จันทะวงศ์.(2557).ศิลปะเซอร์เรียลลิสม์.เข้าถึงได้จาก https://worldcivil14.blogspot.com/2014/02/surrealism.html
ชลูด นิ่มเสมอ.(2539).องค์ประกอบของศิลปะ(พิมพ์ครั้งที่4).กรุงเทพฯ:ไทยวัฒนาพานิช.
ชัยยันต์2222.(2554).ศิลปะลัทธิเหนือจริง.เข้าถึงได้จาก https://chaiyan2222.wordpress.com/2011/09/21/
ซง เฉียวจือ.(2553).โหราศาสตร์จีน:12นักษัตรประยุกต์(พิมพ์ครั้งที่6).กรุงเทพฯ:เต๋าประยุกต์.
ซินแสหวาง.(_ _ _ _).ตำนาน12นักษัตร(ไทย จีน ญี่ปุ่น).เข้าถึงได้จาก https://www.sinsaehwang.com/%E0%B8%95%E0%B8%B3%E0%B8.
ตะวัน เลขะพัฒน์.(2559).ฮวงจุ้ยนายแห่งโชคชะตา.เข้าถึงได้จาก https://www.modernfs.com./luck-11.html.
ตั้งกวงจือ.(2549).หัวใจฮวงจุ้ย.กรุงเทพฯ:จูปิตัส.
มาศ เคหาสน์ธรรม.(2553).ฮวงจุ้ยชั้นสูงเชิงวิทยาศาสตร์ เล่ม2.กรุงเทพฯ: โอ.เอส.พริ้นติ้งเฮ้าส์.
วิรุณ ตั้งเจริญ.(2544).ทัศนศิลปวิจัย.กรุงเทพฯ:สันติศิริ.
เวชสวรรค์ หล้ากาศ.(2548).ฮวงจุ้ย:ศาสตร์และศิลป์ในมิติของซินแส สถาปนิก วิศวกร.กรุงเทพฯ:มติชน.
สวนศรี ศรีแพงพงษ์.(2534).สุนทรียะทางทัศนศิลป์.กรุงเทพฯ:โอ.เอส.พริ้นติ้งเฮ้าส์.
อารี สุทธิพันธุ์(2528).ศิลปนิยม.(พิมพ์ครั้งที่3).กรุงเทพฯ:กระดาษสา.