The Effects of E-learning Courseware using Game-Based Instruction on Information Technology III Subject for 9 th Grade Students

Main Article Content

ณัฐพร สิงห์มณี
ศิริรัตน์ เพ็ชร์แสงศรี
มาลัย ทวีสุข

Abstract

The objectives of this study were to develop and examine efficiency of e-learning courseware using game-based instruction, to compare learning achievement in Information Technology III subject among the students using the courseware and those using conventional instruction and to investigate attitudes toward e-learning courseware using game-based instruction in Information Technology III subject of the students. The sample of the study comprised 9th grade students enrolling Information Technology III subject in the academic year 2/2014 with 3 class, selected by Cluster Random Sampling method. The research instruments included an e-learning courseware using game-based instruction, a quality evaluation form, a learning achievement test and an attitude examination questionnaire. The data were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation and t-test for independent sample.


The results showed that 1) the content quality of E-learning courseware using game-based instruction in Information Technology III subject for 9th grade students was at an excellent level (gif.latex?\bar{x} = 4.62), the media production quality was at a high level (gif.latex?\bar{x} = 4.36) and the courseware efficiency E1/E2 were 80.5/82.07. 2) Learning achievement of students using e-learning courseware using game-based instruction in Information Technology III subject was significantly higher (0.05) than the students using conventional method. 3) General attitudes toward game-based E-leaning courseware of the students were at a high level (gif.latex?\bar{x} = 4.15).

Article Details

How to Cite
สิงห์มณี ณ., เพ็ชร์แสงศรี ศ., & ทวีสุข ม. (2015). The Effects of E-learning Courseware using Game-Based Instruction on Information Technology III Subject for 9 th Grade Students. Journal of Industrial Education, 14(3), 592–598. Retrieved from https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/JIE/article/view/122846
Section
Research Articles

References

[1] กรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ. (2545).พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พุทธศักราช(ฉบับที่ 2) 2542. กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

[2] ถนอมพร เลาหจรัสแสง. 2545. Design e-learning หลักการออกแบบและการสร้างเว็บเพื่อการเรียนการสอน. กรุงเทพฯ: อรุณการพิมพ์.

[3] ทิศนา แขมมณี. 2552.ศาสตร์การสอนองค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. กรุงเทพฯ สำนักพิมพ์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

[4] อณิมา รอตเสียงล้ำ. (2557, 11 พฤษภาคม).ปัญหาการสอนเขียนโปรแกรมภาษาซีในรายวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศ 3. [สัมภาษณ์โดย ณัฐพร สิงห์มณี].

[5] Seels, B. & Glasgow, Z. 1998. Making Instructional Design Decisions. (2nd ed.) Upper Saddle River, NJ: Merrill.

[6] Trueblood, C.R., & Szabo, M. 1974. Procedures for Designing Your Own Metric Games for Pupil Involvement. The Arithmetic Teacher,21(5), p. 405-408.

[7] สุวิทย์ มูลคำ และอรทัย มูลคำ. 2545.19 วิธีจัดการเรียนรู้:เพื่อพัฒนาความรู้และทักษะ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

[8] อรพรรณ พรสีมา. 2530.เทคโนโลยีทางการสอน.กรุงเทพฯ: โอเอส พริ้นติ้งเฮาส์.

[9] วิทวัฒน์ ขัตติยมาน และฉัตรศิริ ปิยะพิมลสัทธิ์. 2549.การปรับเปลี่ยนจุดมุ่งหมายทางการศึกษาของบลูม:Revised Bloom’s Taxonomy.วารสารปาริชาต, 18(2), น. 34-42.

[10] ล้วน สายยศ และอังศณา สายยศ. 2542.การวัดด้านจิตพิสัย. กรุงเทพฯ: สิวีริยาสาส์น.

[11] พรพิมนต์ จ่างจิตร์. 2551.การพัฒนาหาประสิทธิภาพและหาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้เทคนิค STAD ของบทเรียนคอมพิวเตอร์แบบเกมการสอนรายวิชาฮาร์แวร์และยูทิลิตี้เบื้องต้น. วิทยานิพนธ์ปริญญา ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีคอมพิวเตอร์ บัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.

[12] นพดล จักรแก้ว. 2556.การพัฒนาบทเรียนผ่านระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ตเพื่อการทบทวนเรื่อง ภาษาซี วิชา การเขียนโปรแกรมเชิงโครงสร้าง. วารสารครุศาสตร์อุตสาหกรรม, 12(2), น. 32-37.

[13] บุญชู บุญลิขิตศิริ. 2548.ผลของรูปแบบการปฏิสัมพันธ์ทางการเรียนในการฝึกอบรมโดยใช้เกมเป็นฐานบนเว็บที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของบุคลากรศูนย์ฝึกอบรมและควบคุมระบบเครือข่ายคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาโสตทัศนศึกษาบัณฑิตศึกษา จุฬาลงกรณ์วิทยาลัย.

[14] เตือนใจ ทองดี. 2549. เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและเจตคติต่อการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1ที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบออนไลน์ (e-learning) กับการเรียนรู้แบบปกติ. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิตสาขาวิชาหลักสูตรและการสอน บัณฑิตศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์.

[15] เฉิ่น ถิ บิ๊ก ถาว. 2557.การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยสำหรับนักศึกษาปีที่ 2 ที่เรียนภาษาไทยในกรุงฮานอย. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 8(3), น. 1-11.

[16] อดิศักดิ์ บุญพิศ. 2556.การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่องกรด-เบส สำหรับนักเรียนชั้นมัธมศึกษาปีที่ 5. วารสารการศึกษาและการพัฒนาสังคม, 9(2), น. 174-186.