The Development of Animation with Augmented Reality Technology Topic : Structural of The Plant, Science strand for Grade 4 Students.

  • อำรัน มะลี 90 m.3 lubokyirai mayor pattani
  • นุชนาฏ ใจดำรงค์
  • เมธี ดิสวัสดิ์
Keywords: Animation, Augmented reality technology

Abstract

         This research aimed to 1)  develop animation with augmented reality technology topic “Plant Structure” of science strand to be effective not lower than 90% of KW-CAI criteria. 2)  compare educational achievement before and after studying with animation with augmented reality technology topic the plant structure of science strand. 3)  study the satisfaction of students in learning topic the plant structure with animation together with augmented reality technology. This research simple was divided into 2 groups. The first group consisted of 13 Grade 4 students studying in the first semester 2017 at Bankantao School, Ko Chan, Mayo District, Pattani Province. The students were selected by multi-stage random sampling. The second group consisted of 14 Grade 4 students studying in the first semester 2017 at Banlangsad School, Kraso, Mayo District, Pattani Province. The students were selected by multi-stage random sampling as well. The  tools of this research were. 1)  Animation with augmented reality technology topic the plant structure of science strand 2)  The achievement test before and after studying topic the plant structure of science strand 3)  The quality assessment of animation with augmented reality technology and 4)  The satisfaction questionnaire of the students to animation with augmented reality technology.

         This research found that 1)  animation with augmented reality technology topic the plant structure of science strand had efficiency 90.50%, which it passed the KW-CAI criteria set. 2)  The achievement of the students’ after studying with animation with augmented reality technology topic the plant structure of science strand was significantly higher than before the study at .01 level. 3)  The students were satisfied to study with animation with augmented reality technology topic the plant structure of science strand in the high level. (  = 3.59 , S.D. = 0.26)

References

1. กิดานันท์ มลิทอง. (2543). เทคโนโลยีการศึกษาและนวัตกรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

2. กฤษมันต์ วัฒนาณรงค์. (2549). เทคโนโลยีการศึกษาวิชาชีพ. กรุงเทพฯ: สินทวีการพิมพ์.

3. ธรรมปพน ลีอำนวยโชค. (2550). Intro to Animation : คู่มือสำหรับการเรียนรู้แอนิเมชันเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: ฐานบุ๊คส์.

4. บุญชม ศรีสะอาด. (2554). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.

5. พนิดา ตันสิริ. (2553). โลกเสมือนผสานโลกจริง Augmented Reality. [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: http://www.bu.ac.th/knowledgecenter/executive_journal/30_2/pdf/aw28.pdf. สืบค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2558.

6. วรวิทย์ นิเทศศิลป์. (2551). สื่อและนวัตกรรมแห่งการเรียนรู้. กรุงเทพฯ: สกายบุกส์.

7. วารินทร์ รัศมีพรหม. (2541). การออกแบบและพัฒนาระบบการเรียนการสอน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร.

8. ศุภชัย วงศ์มูล. (2557). เทคโนโลยี AR (Augmented Reality) และแอปพลิเคชัน Aurasma. [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: https://supachai287.wordpress.com/2014/06/01/Augmented-reality-aurasma/ สืบค้นเมื่อ 17 เมษายน 2559.

9. สถาบันทดสอบทางการศึกษาแห่งชาติ. (2559). รายงานผลการทดสอบระดับชาติขั้นพื้นฐาน (O-NET) ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: http://bet.obec.go.th/index สืบค้นเมื่อ 25 กรกฎาคม 2559.

10. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2560). ข้อมูลนักเรียน. [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก: https://data.bopp-obec.info/emis/area_school.php. สืบค้นเมื่อ 28 มิถุนายน 2560.
Published
2018-12-17
Section
บทความวิจัย