THE ROLES OF SANGHA IN CONTINUING THE THAI CULTURES.

Main Article Content

พระครูกิตติ วรานุวัตร
พระฉัตรชัย อธิปญฺโญ
พระอุดม สิทธินายก

Abstract

Monk plays an important role in continuing Thai cultures, especially conservation of language, traditions and culture, way of life, and beliefs in Buddhism. And as a monk is the successor and missionary of Buddhism, he should play the said role to convey history and doctrine of the Buddha to be more concrete and evident for those who come to visit monastery, get accurate knowledge about Buddhism and the monastery, because fine arts whether the murals, the Uposatha hall, shrine-hall, preaching hall, or statues, is mainly used to bring the history of Buddhism or the principles of Buddhism into the arts enabling the visitors or interested ones watch and gain knowledge about Buddhism as well.

Article Details

How to Cite
วรานุวัตร พ., อธิปญฺโญ พ., & สิทธินายก พ. (2018). THE ROLES OF SANGHA IN CONTINUING THE THAI CULTURES. Journal of MCU Nakhondhat, 5(3), 468–487. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/154172
Section
Academic Article

References

กรรณิกา ขวัญอารีย์. (2535). บทบาทผู้นำท้องถิ่นต่อการแก้ไขปัญหาแรงงานเด็กในชุมชนที่มีระดับการพัฒนาต่างกัน: ศึกษาเฉพาะกรณีจังหวัดสุรินทร์. วิทยานิพนธ์สังคมสงเคราะห์ศาสตรมหาบัณฑิต: คณะสังคมสงเคราะห์: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

คูณ โทขันธ์. (2547). พุทธศาสนากับชีวิต. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

จำนงค์ ทองประเสริฐ. (2539). ประวัติพุทธศาสนาในเอเชียอาคเนย์. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิอภิธรรมหาธาตุวิทยาลัยจัดพิมพ์.

จำนงค์ อดิวัฒนสิทธิ์ และคณะ. (2532). สังคมวิทยา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

จิรพรรณ กาญจนะจิตรา. (2536). การพัฒนาชุมชน. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ทินพันธ์ นาคะตะ. (2539). พระพุทธศาสนากับสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมมิก.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2543). พุทธศาสนาในความเปลี่ยนแปลงทางสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิโกมลคีมทอง.

ประภาส ศิลปะรัศมี. (2543). ปัจจัยที่มีผลต่อความสำเร็จของกลุ่มอาชีพ. กรุงเทพมหานคร: รายงานวิจัย กองวิจัยและประเมินผล กรรมการพัฒนาชุมชน.

ประเวศ วะสี. (2539). พระสงฆ์กับการรู้เท่าทันสังคม ในหลักการบริหารและการจัดการวัดในยุคโลกาภิวัตน์. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานสภาสถาบันราชภัฏ.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2542). มองสันติภาพโลกผ่านภูมิหลังอารยธรรมโลกาภิวัตน์. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์บริษัทสหธรรมิกจำกัด.

พระไพศาล วิสาโล. (2546). พุทธศาสนาในอนาคตแนวโน้มและทางออกจากวิกฤต. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิสดศรี - สฤษดิ์วงศ์.

พระราชญาณวิสิฐ (เสริมชัย ชยมงฺคโล). (2552). การบริหารวัด. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร: เอสทีพีเพรส จำกัด.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

รสิกา อังกูร และคณะ. (2544). ความพร้อมของวัดในเขตกรุงเทพมหานครเกี่ยวกับการเผยแผ่พระพุทธศาสนาโดยผ่านการนำชมศิลปวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร: ฝ่ายพัฒนาและเผยแพร่งานวิจัย มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

สมบูรณ์ สุขสำราญ. (2540). การพัฒนาชนบทแนวพุทธกรณีศึกษาพระสงฆ์นักพัฒนา. กรุงเทพมหานคร: บริษัทพิมพ์สวยจำกัด.

สมพร เทพสิทธา. (2538). บทบาทของพระสงฆ์ในการพัฒนาชุมชน. กรุงเทพมหานคร: สภายุวพุทธิกสมาคมแห่งชาติในพระบรมราชูปถัมภ์.

สัญญา สัญญาวิวัฒน์. (2536). ทฤษฎีสังคมวิทยา: เนื้อหาและแนวทางการใช้ประโยชน์เบื้องต้น. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สิทธิ์ บุตรอินทร์. (2533). พระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: ไทยวัฒนาพานิช.

เสฐียรพงษ์ วรรณปก. (2549). ศาสนาเปรียบเทียบ. กรุงเทพมหานคร:: บรรณาคาร.