ENCOURAGEMENT ON THE BUDDHIST ETHICAL BEHAVIORS OF BUDDHIST UNIVERSITY STUDENTS IN NORTHERN REGION

Main Article Content

พระสัญชัย ญาณวีโร (ทิพย์โอสถ)
พระครูศรีวรพินิจ .
พูนชัย ปันธิยะ
เทพประวิณ จันทร์แรง

Abstract

The research article is part of dissertation entitled the Encouragement on the Buddhist ethical Behaviors of Buddhis University students in Northern Region. The purpose of the study is 1) to study the problems and obstacles the Encouragement on the Buddhist ethical Behaviors of Buddhis University students in Northern Region. 2) to study Encouragement on the Buddhist ethical Behaviors of Buddhis University students in Northern Region. 3) to study model Encouragement on the Buddhist ethical Behaviors of Buddhis University students in Northern Region. this research uses a mixed methods research methodology. that uses the method of collecting qualitative research data and quantitative research.


          The research found that
          1. Student behavior problems Life still lacks discipline. Lack of cultivating good consciousness and values about social responsibility and self, Buddha's teachings, such as Critical Reflection, the truth noble fourth, were not applied to apply to learning, causing the roots of Buddhism to be forgotten. Problems in promoting ethics of educational institutions, administrators must develop and encourage students to have a sense of their own duties. the university must have a goal to produce graduates clearly, such as being self-sufficient. Buddhist Ethics Promotion and Integration course in general basic subjects to enable people to recognize Buddhist teachings to serve society by using Buddhist principles or threefold principles.
          2. Promoting Buddhist ethics of students, the overall picture is at a high level. when considering each side, it was found that the intelligence level had the highest mean. In the high level, followed by the concentration stage, with the average level at a high level and the precepts level has the lowest mean at a moderate level.
          3. Buddhist moral behavior promotion model of students. the researchers would like to present the PMW Model; Precept, Meditation, Wisdom, as a guideline for educational institutions to promote Buddhist ethical behavior, namely Precepts MODEL (Sila). MEDITATION MODEL, (Samãthi), and WISDOM MODEL (Paññã).

Article Details

How to Cite
(ทิพย์โอสถ) พ. ญ., . พ., ปันธิยะ พ., & จันทร์แรง เ. (2019). ENCOURAGEMENT ON THE BUDDHIST ETHICAL BEHAVIORS OF BUDDHIST UNIVERSITY STUDENTS IN NORTHERN REGION. Journal of MCU Nakhondhat, 6(5), 2271–2290. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/200281
Section
Research Articles

References

กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ. (2523). "แนวทางการพัฒนาจริยธรรมไทย" การประชุมทางวิชาการเกี่ยวกับจริยธรรมไทย 22 – 27 มกราคม 2523. กรุงเทพมหานคร: กระทรวงศึกษาธิการ.

กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ. (2544). หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544. กรุงเทพมหานคร: สถาบันพัฒนาคุณภาพวิชาการ.

กระทรวงศึกษาธิการ. (2520). หลักสูตรประถมศึกษาพุทธศักราช 2521. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

โกวิท วรพิพัฒน์. (2533). แนวทางการพัฒนาค่านิยมและคุณธรรมของเยาวชนในปัจจุบัน เอกสารวิชาการเพื่อการพัฒนาวิชาชีพครูสังคมศึกษา. กรุงเทพมหานคร: สมาคมครูสังคมศึกษาแห่งประเทศไทย.

คณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ สำนักงาน สำนักนายกรัฐมนตรี. (2520). แผนการศึกษาแห่งชาติ ฉบับที่ 4 พ.ศ.2520-2524. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สำนักเลขาธิการคณะรัฐมนตรี.

คณะกรรมการประกันคุณภาพภายในระดับอุดมศึกษา. (2558). คู่มือการประกันคุณภาพการศึกษาภายในระดับอุดมศึกษา พ.ศ.2557. นนทบุรี: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ภาพพิมพ์.

ดวงเดือน พันธุมนาวิน. (2538). ทฤษฎีต้นไม้จริยธรรม การวิจัยและการพัฒนาบุคคล. กรุงเทพมหานคร: สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

นงลักษณ์ เทพสวัสดิ์. (2543). วิเคราะห์ปัญหาสําคัญในสังคมไทย (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

นิสดารก์ เวชยานนท์. (2548). การบริหารทรัพยากรมนุษย์แบบไทย ๆ. กรุงเทพมหานคร: คณะรัฐประศาสนศาสตร์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

บุญชม ศรีสะอาด. (2532). วิธีการทางสถิติสำหรับนักวิจัย เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เจริญผล.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ: มัชเฌนธรรมเทศนา/มัชฌิมาปฏิปทา หรือ กฎธรรมชาติและคุณค่าสำหรับชีวิต (พิมพ์ครั้งที่11). กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระไพศาล วิสาโล. (2549). ฝ่าพ้นวิกฤตศีลธรรมด้วยทัศนะใหม่. กรุงเทพมหานคร: สํานักพิมพ์ ห้างหุ้นส่วนสามลดา.

พระมหาไฉน ประกอบผล. (2544). การศึกษาหลักพุทธจริยธรรมเรื่องหน้าที่ของบุตรธิดาต่อบิดามารดากรณีศึกษา:นักเรียนโรงเรียนปากเกร็ดจังหวัดนนทบุรี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาจริยศาสตร์ศึกษา. มหาวิทยาลัยมหิดล.

ราชกิจจานุเบกษา. (2542). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2542 เล่ม 116 ตอนที่ 74 ก วันที่ 19 สิงหาคม 2542 หน้าที่ 3.

สมพงษ์ จิตระดับ สุอังคะวาทิน. (2546). รายงานคุณลักษณะและวิถีการเรียนรู้ของเยาวชนรุ่นใหม่. กรุงเทพมหานคร: องค์การค้าคุรุสภา.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ (สศช.). (2560). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 12. กรุงเทพมหานคร: สำนักนายกรัฐมนตรี.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ, พ.ศ.2555-2559. (2559). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 11. กรุงเทพมหานคร: สำนักนายกรัฐมนตรี.

สุจินต์ จินายน. (2540). การอภิปรายกลุ่มเรื่องแนวคิดในการพัฒนาบัณฑิตอุดมคติไทย. ใน รายงานการสัมมนาทางวิชาการ เรื่องบัณฑิตอุดมคติไทย : การพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ในแผนฯ ฉบับที่ 8. ส่วนวิจัยและพัฒนาสำนักมาตรฐานอุดมศึกษา สำนักงานปลัดทบวงมหาวิทยาลัย.

สุนันทา เลาหนันท์. (2546). การบริหารทรัพยากรมนุษย์ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธนะการพิมพ์.

โสรีช์ โพธิแก้ว. (2544). การปรึกษาเชิงจิตวิทยาในแนวพุทธธรรม. ใน เอกสารการสอนการปรึกษาเชิงจิตวิทยาตามหลักพระพุทธศาสนา. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.