A STUDY OF WOMEN HOLD TAKING UPOSATHASILA WHICH ARE APPEARED IN BUDDHIST COMMENTARY (ATHAKATHA DHAMMAPADA)

Authors

  • พระครูสมุห์กฤตภาส สุกิจฺโจ Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • พระครูโกศลอรรถกิจ . Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • พระณัฐพงษ์ ญาณเมธี Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • อุทัย เอกสะพัง Thaksin University

Keywords:

Uposathasila, Women, Athakatha Dhammapada

Abstract

The thesis entitled The Study Of How Women Taking Uposathasila From The Atthakatha Dhammpada Scriptures In Thai Society has three objectives: 1) to study of women taking Uposathasila at the present time 2) to study of women taking Uposathasila which is appeared in Dhammapada commentary scripture and 3) to research about pattern and new knowledge of a women taking Uposathasila which are appeared in Dhammapada commentary scripture and Thai society, This research is qualitative research, data collection by documents, indept interview from 10 women who are taking Uposathasila and data analyzing leads to integration and new knowledge.

          The research found that:

  1. Now a day most women will going to take an oath to observe the moral with a monk at the temple because of quite convenience more than taking Uposathasila by following the all temple determine. For taking Uposathasila and keeping 8 precepts by meditate, walking meditation, listen to sermon and observance of percepts for morning – evening chant.
  2. For taking Uposathasila can be divided by 3 enter duration such as (1) Pokati Uposatha (taking Uposatha for one day and night) (2) Patichakhara Uposatha (taking Uposatha for 3 days) (3) Patihariyapuk Uposatha ( taking Uposatha for Rains-Retreat Buddhist Lent 3 months)
  3. The research about pattern and new knowledge of a women taking Uposathasila which are appeared in Dhammapada such as to observe Uposathasila precepts by focus on physical, mind and wisdom practice. Holding Dharmic principle for moral (mind), ethical (knowledge) and morality (behavior) that used for develop themselves and saw through human passion to improve one’s mind and shame feeling of sin.

References

บรรจบ บรรณรุจิ. (2548). พุทธสาวิกาครั้งพุทธกาล. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ประเสริฐ ทองเกตุ. (2549). เหตุผลของการตัดสินใจบวชชีและความต้องการการศึกษาของแม่ชีไทย. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ปาริชาต นนทกานนท์. (2549). แนวความคิคเกี่ยวกับสตรีในพุทธปรัชญา. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

พระอุบล กตปุญฺโญ (แก้ววงศ์ล้อม). (2537). การศึกษาวิเคราะห์คุณค่าของศีลที่มีต่อสังคมไทย. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

สุกิจฺโจ พ., . พ., ญาณเมธี พ., & เอกสะพัง อ. (2019). A STUDY OF WOMEN HOLD TAKING UPOSATHASILA WHICH ARE APPEARED IN BUDDHIST COMMENTARY (ATHAKATHA DHAMMAPADA). Journal of Buddhist Anthropology, 4(1), 21–31. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/188857

Issue

Section

Research Articles