THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES VIA ELECTRONIC GAMES: C PROGRAMMING LANGUAGE SUBJECT FOR MATHAYOMSUKSA 4 STUDENTS, RAJAVINITBANGKHEN SCHOOL

Main Article Content

ภคมนวรรณ ขุนพิณี อินทิรา รอบรู้

Abstract

This research aim to study the efficiency of learning activities applying electronic games on C programming language subject for Mathayomsuksa 4 ; and to compare the learning achievement of those before and after applying the model. This research is semi-experimental model. Sample of this research are elementary students grade 10, Rajavinitbangkhen School that were studying in first semester, 2017 academic year, consist of 28 classes, 852 students. The sample group was randomly assigned by group randomization method. Classrooms were defined randomly in unit then drawing lots for 1 class,  which was class 4/2, 30 students were collected data. The tools employed for collecting data were learning management plan, electronic games and learning achievement test, the quality of the lesson is not less than 80/80. Statistics that were used for data analysis consist of average and standard deviation. The main findings are that: the efficiency of the learning activities (E1/E2) is at 80.37/90.22, meeting the criteria set. Learning achievement after applying the new design is higher than before, having the statistical significance at the level of 0.05. In conclusion, this research offers two principle contributions: first, the new learning activities - the electronic games for C programming language, which can stimulate the self-learning, raise the critical thinking skill and retrieve the learners potential, leading to self-study skills; and second, the learning innovation - the application of games to make complicated content easier and more interesting, can encourage the acquisition of knowledge and critical thinking, leading to the higher learning achievement.

Keywords

Article Details

Section
Research Articles

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
กัลยา จันทร์สระแก้ว. (2555). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนบนเครือข่ายอินเทอร์เน็ต แบบเกมการสอนเพื่อส่งเสริมความคิดเชิงตรรกะ เรื่อง ผังงาน ระดับชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 2. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตร์อุตสาหกรรมปรัชญาดุษฏีบัณฑิต สาขาคอมพิวเตอร์ศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ, กรุงเทพมหานคร.
ชัยวัฒน์ สุทธิรัตน์. (2559). 80 นวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพมหานคร : แดเน็กซ์ อินเตอร์คอร์ปอเรชั่น.
ทิศนา แขมมณี. (2555). ศาสตร์การสอน : องค์ความรู้เพื่อการจัดการกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นวัช ปานสุวรรณ. (2554). ผลการเรียนด้วยเกมคอมพิวเตอร์แบบเล่นตามบทบาทและการสอนแบบสตอรีไลน์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการคิดวิเคราะห์. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีการศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพมหานคร.
ศิริชัย กาญจนวาสี และทวีวัฒน์ ปิตยานนท์. (2555). การเลือกใช้สถิติที่เหมาะสมสำหรับการวิจัย (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศิริยุภา ฉิมพาลี. (2555). การพัฒนาเกมมัลติมีเดียเพื่อการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยีสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรดุษฏีบัณฑิต สาขาวิทยาศาสตร์ศึกษา มหาวิทยาลัยนเรศวร, พิษณุโลก.
สิรันทร เพียรพิทักษ์. (2555). ผลการเรียนรู้ด้วยเกมคอมพิวเตอร์แบบผจญภัยร่วมกับเทคนิคช่วยจำ วิชา ภาษาจีนพื้นฐาน 1 ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์และความคงทนในการจำ สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปกร. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีการศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพมหานคร.
Anderson, J. E. (1984). Public policy-making. New York : Holt, Rinehart, and Winston.
Fitz-Gibbon & Carol, T. (1987). How to Design a Program Evaluation. Newbury Park : Sage.
Gee, J. P. (2003). Why Video Game Have to Teach Us About Learning and Literacy. New York : Palgrave/Macmillan.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Cambridge : Harvard University Press.