บทการแสดงโขนพระราชทาน: ลักษณะเด่นด้านความรวดเร็วและเอกภาพ

Main Article Content

ณัฐกานต์ พลพิทักษ์

Abstract

            บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะเด่นของบทการแสดงโขนพระราชทานที่สอดคล้องกับรสนิยมของผู้ชมร่วมสมัย ผลการศึกษาพบว่า ลักษณะเด่นของบทการแสดงโขนพระราชทานมี 2 ลักษณะ คือ ความรวดเร็วของบทการแสดง และเอกภาพของบทการแสดง


            ลักษณะเด่นด้านความรวดเร็วเกิดจากกลวิธี 4 ชนิด คือ การตัดสลับฉาก-การดำเนินเรื่องแบบคู่ขนาน การตัดเหตุการณ์ที่ไม่สำคัญ การปรับลดความยาวของบทการแสดง และการใช้การแสดงแทนการบรรยาย


            ลักษณะเด่นด้านเอกภาพเกิดจากกลวิธี 2 ชนิด คือ การมีเนื้อเรื่องที่สมบูรณ์ในแต่ละชุดการแสดง และการทำให้เนื้อเรื่องหลักโดดเด่น ในกลวิธีที่ทำให้เนื้อเรื่องหลักโดดเด่นนั้นพบว่ามี 2 กลวิธีย่อยประกอบอยู่ คือ การตัดเหตุการณ์ย่อยเพื่อทำให้เนื้อเรื่องโดดเด่น และการชูบทบาทตัวละครเด่น


 


               This article aims to study the characteristics of Royal Khon Performance’s Script that satisfy to the contemporary audiences’ taste. The study reveals that the characteristics of Khon Performance’s Script has 2 kinds are the quickness of performance and the unity of performance.


               The characteristics of quickness cause of 2 strategies are the continuity and the presentation. The continuity has 4 kinds are the punctuated cutting - parallel continuity , unimportant event cutting , reduction in length of script and using the action replace description.


               The characteristics of unity causes 2 things are having the complete story in each of episode and making the characteristics story. The strategy to make the characteristics story has 2 strategies are cutting the sub events to make a characteristic story and emphasizing featured characters.


 

Article Details

Section
บทความ : มนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ