Facial and Lip movement design for Animation character

Main Article Content

วิสิฐ จันมา

Abstract

The purposes of this research are to 1) study the techniques of animation design of face and mouth
of animated characters to exactly match the speech, singing, and pronunciation of words and vowels that
are recorded for the characters, 2) design the shape of the facial expressions that convey meaning,
emotions, and feelings, 3) use the results of this research as the principles of animation design of face and
mouth for other animation techniques, for example, 2D animation, 3D animation, and Stop motion, and 4)
test it with animation work that use speech, singing, and emotional expressions on face and mouth of
animated characters in Thai and English languages. This design of research was evaluated by 155 general
people who are interested in this field of study. The results of the study revealed that, based on 155
participants, the evaluation for animation design of face and mouth of animated characters to express
emotions and feelings showed high appropriateness (gif.latex?\bar{x}= 4.06). In greater detail, the overall design of face
and mouth showed clear emotional expressions in highly appropriate level (gif.latex?\bar{x}= 4.29), shape of face and
mouth could convey clear meaning in highly appropriate level (gif.latex?\bar{x}= 4.06), the process of the design of face
and mouth was conducted systematically and comprehensively in highly appropriate level (gif.latex?\bar{x}= 3.70), this
animation design could be applied to use in other animation techniques in highly appropriate level (gif.latex?\bar{x}=
4.16), and it showed the aesthetic beauty of design in highly appropriate level
(gif.latex?\bar{x}= 4.12).

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

ชไมพร สุขสัมพันธ์. (2541). การวิเคราะห์สัญญะ รหัส และกระบวนการสร้างรหัสในการ์ตูนญี่ปุ่น. วิทยานิพนธ์ปริญญานิเทศศาสตรมหาบัณฑิต ภาควิชาการสื่อสารมวลชน บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธรวิชญ พานิชรุทติวงศ์. (2548). การเคลื่อนไหวที่แสดงถึงอารมณ์ประเภทต่างๆในตัวละครอนิเมชั่น. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต ภาควิชาการออกแบบนิเทศศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

บุญเลิศ บุตรขาว. (2544). กายวิภาคฉบับนักศึกษาศิลปะ. โอ.เอส. พริ้นติ้งเฮาส์. กรุงเทพฯ.

พิพัฒน์ นวลศรี. (2548). โครงการศึกษาการออกแบบตัวละครกับการแสดงอารมณ์ทางใบหน้าสำหรับใช้กับหุ่นกลไกบังคับ.วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต ภาควิชาการออกแบบนิเทศศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ไพโรจน์ พิทยเมธี. (2551). การวิเคราะห์องค์ประกอบการออกแบบเลขนศิลป์ที่แสดงเอกลักษณ์ไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต ภาควิชาการออกแบบนิเทศศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร .

ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์ และ พิรุณ อนวัชศิริวงศ์. (2553). การ์ตูน : มหัศจรรย์แห่งการพัฒนาสมองและ การอ่าน. สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็ก. กรุงเทพฯ.

Richard Williams. (2001). The Animator’s Survival Kit. Faber and Faber Limited, New York.

Steve Roberts. (2007). Character Animation: 2D Skills for Better 3D. Focal Press.England.

Zhen Liu, Tomohiro Makita. (2007). Design of a shot Cartoon Film for Chinese Ancient Story, SecondInternational Conference on Innovative Computing, Informatio and Control (ICICIC 2007) Japan.