Using of 3D Scanning and Game Texturing Techniques to Show Details of the ISAN Buddhist Art : Case Study of Sim and Hoobtam

Main Article Content

ปริวัฒน์ พิสิษฐพงศ์

Abstract

This Research is a collecting data of the Sims and the Prapims to show the 3D Model by using
photogrammetry and the game texturing techniques. This study was conducted to 1) To study the
techniques of texturing that using in low polygon model for game. 2) To examine the quality of this
technique that using in 3d model from the exports 3) To examine satisfaction toward of the target group. 65
participants were convenience sampling from student in Faculty of Informatics in Mahasarakham University
and three adepts to evaluation this technique. The Tool of this research is the 3D Model that using
photogrammetry technique. It is the using of many images that shooting on the specified object in many
angles and integration with low polygons modeling and texturing. This technique will show the details of
objects and it will be the same of real object. The data have collected by using questionnaire. The
assessment from the experts is the line for moderate and samples is the line for good

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

สำรวย เย็นเฉื่อย. (2552). ฮูปแต้มเมืองมหาสารคาม มนต์เสน่ห์แห่งสะดืออีสาน. News Letter ศูนย์วิจัยพหุลักษณ์สังคมลุ่มน้ำโขง มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 2552 (7) ; 1-3.

เมธี พิริยการนนท์ .(2554). โครงการการศึกษาและสำรวจสถาปัตยกรรมสิมอีสานกับความสัมพันธ์ด้านบริบทและวิถีชีวิตชุมชนจังหวัดมหาสารคาม.7 มีนาคม 2559,https://samsamfamily.wordpress.com/ณ-มหาสารคาม/นาดูน.

จักรพันธ์ ยกเซ็น,ปารเมศ ลิ้มตระกูล และฐิติวรรณ ศรีนาค. (2555). ระบบสแกนวัตถุสามมิติด้วยอุปกรณ์คิเนค. The 4th ECTIConference on Application Research and Development (ECTI-CARD), ปทุมธานี:คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

ไพศาล สันติธรรมนนท์. (2555). การรังวัดด้วยภาพดิจิทัล (Digital Photogrammetry) (1). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.

เสรี สิริสายัณห์. (2548). สร้างเกม 2D/3D With Game Engines (1). กรุงเทพฯ: บริษัทซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน)

ชาวี บุษยรัตน์, พฤฒิพร ลพเกิด และ ม.ล. วโรดม ศุขสวัสดิ. (2557). ระบบนำเสนอในรูปแบบสามมิติตามเวลาจริงสำหรับองค์ ความรู้ทางสถาปัตยกรรมจากหลากหลายที่มากรณีศึกษา : วัดศรีชุม จังหวัดสุโขทัย. Journal of Architectural/Planning Research and Studies (JARS) (หน้า 17-36). ปทุมธานี : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ศูนย์รังสิต.

David Barber, Dr. Jon Mills, Paul Bryan. (2001). Laser scanning and photogrammetry: 21st century metrology. The International Committee for Documentation of Cultural Heritage (CIPA) (page 360-366). Germany:Postsdam

Luke Ahearn. (2012). 3D Game Textures: create professional game art using Photoshop (3rd). USA: Focal Press;