โนราซัดท่าร่วมสมัย

Authors

  • ธรรมนิตย์ นิคมรัตน์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยทักษิณ

Keywords:

โนราซัดท่า, ร่วมสมัย, Manora Sattha, Contemporary

Abstract

การแสดงชุดโนราซัดท่าร่วมสมัยเป็นการแสดงสร้างสรรค์เพื่อนำองค์ความรู้ของโนราไปพัฒนาเป็นการแสดงต่าง ๆ แล้วมาจัดการแสดงร่วมกันเพื่อเล่าเรื่องเมืองสงขลา

การแสดงโนราภาคใต้มีองค์ความรู้ด้านศิลปะมากมาย สามารถนำเอกลักษณะของการรำ การร้อง และการแต่งกายไปประยุกต์เป็นงานหุ่นโนรา งานจิตรกรรม เพลงแร็พหนังตะลุง ซึ่งงานแต่ละประเภทเมื่อนำมาจัดการแสดงร่วมกันในรูปแบบโนรา จะทำให้เกิดการแสดงชุดโนราซัดท่าร่วมสมัย ที่แสดงถึงความมีคุณค่าและนาฏยลักษณ์ของโนราบอกเล่าเรื่องราวต่าง ๆ ให้กับผู้ชมในยุคปัจจุบัน ทำให้เกิดความรักภาคภูมิใจ เห็นคุณค่าในศิลปะการแสดงโนรา ซึ่งการแสดงชุดโนราซัดท่าร่วมสมัยใช้นักแสดงจำนวน 35 คน เวลาในการแสดง 30 นาที

Contemporary Thai Southern Dance “Manora Sattha”

The contemporary performance of Manora Sattha was a creative performance developed to apply knowledge of Manora in order to create many performing patterns for joint performance to tell story of Songkhla City.

Manora Thai Southern Dance was consisted of many art knowledge which was performed with apply unique of dance, singing, and dressing for many fields of art such as Manora puppet, Manora model, Mural, Rap song, and Thai southern shadow puppet (Nung Ta-Loong). When these fields of art were jointly applied for Manora Dance, the contemporary Manora Sattha was created to show values and characteristics of Manora. Nowadays, the Manora dance was performed to tell audiences the stories of Songkhla City led to be proud of value on Manora performance. The contemporary Manora dance was required 35 performers and 30 minutes to perform.

Downloads

How to Cite

นิคมรัตน์ ธ. (2016). โนราซัดท่าร่วมสมัย. Asian Journal of Arts and Culture, 16(1), 87–97. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/cjwu/article/view/95383

Issue

Section

Academic Articles