Determinant Dance interpretation of Mangtra By Suppachai Chansuwan

Main Article Content

กฤษฎ์เตชินห์ เสกฐานโชติจินดา

Abstract

          This purposes of this research aims to group the words used in dance interpretation of Mangtra in phuchanasipthit(Lakon Phanthang) 13 episodes. And study how to determinant dance Interpretation Mangtra character of Mangtra in phuchanasipthit(Lakon Phanthang) of Supachai Chansuwan, from the document, survey and educational videos in a drama about Phuchanasipthit(Lakorn Puntang)


          The research findings were as follows: Lyrics in a drama about Phuchanasipthit(Lakon Phanthang). Words can be divided into 7 groups according to their meanings include the word group represents the greatness, love, anger, sadness, courage, joy and communication. The study dance interpretation of Supachai Suwanna found that Supachai Chansuwan has a variety of dance interpretations. Dance interpretation depends on the meaning of the word, depending on the context of the situation in the subject. The mood of the character at that time. The character's social role with other characters in the scene. Dance interpretation of Supachai Chansuwan .Sometimes there are strategies to adapt dance moves from Maebotyai, maebotnangnangrai dance. Dance interpretation of using the chapter, word group and meaning of words as a result of this research can be used as a guideline the interpretation for performances  and knowledge of dance interpretation of mangtra in phuchanasipthit (Lakon Phanthang) of Supachai Chansuwan. Can be used as a guide to dance interpretation performances in Phuchanasipthit (Lakon Phanthang)  including youth artists who lack experience in the show.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

ไพฑูรย์ เข้มแข็ง. (2537). จารีตการฝึกหัดและการแสดงโขนของตัวพระราม.วิทยานิพนธ์หลักสูตรปริญญาศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต, ภาควิชานาฏยศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฤทธิเทพ เถาว์หิรัญ. (2556).ศึกษาแนวคิดการออกแบบท่ารำของ ศุภชัย จันทร์สุวรรณ์ ตามแบบแผนละครพันทางเรื่อง ผู้ชนะสิบทิศ กรณีศึกษา : ตัวมังตราตะเบงชะเวตี้. วิทยานิพนธ์นี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรศิลปมหาบัณฑิต สาขานาฏศิลป์ไทย บัณฑิตศึกษา สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์.

อรจิรา อัจฉริยไพบูลย์. (2550). กลวิธีสร้างภาพลักษณ์ตัวละครชายในผู้ชนะสิบทิศ. ปริญญานิพนธ์ การศึกษามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศรีนครินทร์วิโรฒ.

อัมไพวรรณ เดชะชาติ. (2554). ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร. ศุภชัย จันทร์สุวรรณ์ ศิลปินแห่งชาติ “มังตราแห่งผู้ชนะสิบทิศ” ในศิลปิน ศิลปากร. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.