Promoting Mahasarakham Tourism by using Augmented Reality

Main Article Content

พจน์ศิรินทร์ ลิมปินันทน์

Abstract

Abstract


 


This research aimed to: 1) develop the augmented reality (AR) application for promoting cultural attractions in Mahasarakham province; and 2) evaluate the user’s satisfaction and acceptance on the application. The research methodology was divided into 2 phases in which the population was the tourists who used the application and the sample group comprised 100 tourists as the application user chosen by accidental sampling. The research tools were: 1) the AR Mahasarakham application; 2) the evaluation form on the suitability of the AR Mahasarakham application; and 3) the user’s satisfaction evaluation form on the AR Application. The statistics used in the research were mean and standard deviation.


The research outcome was indicated as follows: 1. After the AR application had been developed, the outcome was classified into 3 types of products as below. 1) Marker as the postcards for 5 cultural attractions in Mahasarakham province including Phra That Na Doon, Khu Santarat, Khu Ban Khwao, and Kantarawichai Standing Buddha image (Phra Buddha Mongkol).
2) The 3D animated model for those 5 cultural attractions in Mahasarakham province. 3) An android-based application for those 5 attractions called AR Mahasarakham that allows the user to take photos and share them on any online communities. According to an evaluation on the application suitability concerning 3 issues including Applicability, Efficiency, and Usability, the total score of the application was notably high. 2) The tourist’s satisfaction and acceptance for the AR application was totally rated with high scores.

Keywords

Article Details

How to Cite
ลิมปินันทน์พ. (2019). Promoting Mahasarakham Tourism by using Augmented Reality. Journal of Information Technology Management and Innovation, 6(1), 8-16. Retrieved from https://www.tci-thaijo.org/index.php/itm-journal/article/view/199288
Section
บทความวิจัย

References

[1] กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2559). รายงานวิสัยทัศน์การท่องเที่ยวไทย พ.ศ.2579. สืบค้นจาก https://secretary.mots.go.th/ewtadmin/ewt/policy/ download/article/article_20170511133807.pdf
[2] พจน์ศิรินทร์ ลิมปินันทน์. (2560). เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมส่งเสริมความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาอังกฤษ. วารสาร การจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม, 4(2), 7-16.
[3] กระทรวงดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม. (2559). แผนพัฒนาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม. สืบค้นจาก https://www.mdes.go.th/assets/portals/1/files /590613_ 4Digital_Economy_Plan-Book.pdf
[4] จังหวัดมหาสารคาม. (2562). สืบค้นจาก https://th.wikipedia.org /wiki/จังหวัดมหาสารคาม
[5] วสันต์ เกียรติแสงทอง, พรรษพล พรหมมาศ, และอนุวัตร เฉลิมสกุลกิจ. (2552) การศึกษาเทคโนโลยีออคเมนต์เตดเรียลริตี้ กรณีศึกษาพัฒนาเกมส์ เมมการ์ด. กรุงเทพฯ: สาขาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
[6] พนิดา ตันศิริ. (2553). โลกเสมือนผสานโลกจริง. Executive Journal, 30(2), 169-175.
[7] ทรงพล ขันชัย. (2554). การพัฒนาแบบจำลองเพื่อการศึกษาโดยใช้เทคโนโลยีความจริงเสริมกรณีศึกษาแบบหลายมาร์คเกอร์. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต), มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.
[8] บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.