การตีความเพื่อการบรรเลงบทเพลงเปียโนคอนแชร์โตหมายเลข 2 กระบวนที่ 1 ประพันธ์โดย ดมิทริ ชอสตาโกวิช

  • ทิรายุ ปิ่นวันนา วิทยาลัยดนตรี มหาวิทยาลัยรังสิต
  • เด่น อยู่ประเสริฐ วิทยาลัยดนตรี มหาวิทยาลัยรังสิต
Keywords: Interpretation, Piano Playing, Shostakovich

Abstract

This research focus on the interpretation of Piano Concerto no. 2 movement I
by Dmitri Shostakovich following the idea of Russian piano teachers which be gathered
in Chang’s treatise. Researcher classify the interpretation’s issue into 7 issues include
artistic concept, tone quality, dynamics, articulations, pedaling, fingering and rhythms.
The result shows the playing approach of this Piano Concerto no. 2 movement
I according the interpretation’s issue. Each issues represent the approach from Chang
and Russian piano teachers mainly emphasize in responding to the pianist’s desired
tone and also suitable for fine piano playing taste.

References

ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2552). พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต.
วีรชาติ เปรมานนท์. (2553). บทเพลงเพื่อการพัฒนาศักยภาพสําหรับนักเปียโนในไทย. วารสารดนตรีรังสิต, 5(2), 5-19.
อภิชัย เลี่ยมทอง. (2555). การสร้างความมั่นใจสําหรับการแสดงเดี่ยว. วารสารดนตรีรังสิต, 7(1), 40-47.
Bree, M. (1905). The Groundwork of The Leschetizky Method. New York: G. Schirmer.
Chang, A. L. (1994). The Russian School of Advanced Piano Technique: Its History and Development from The 19th to 20th Century. (Doctoral Treatise of Musical Arts). University of
Texas at Austin, USA.
Hofmann, J. (1976). Piano Playing: with Piano Questions Answered. New York: DoverPublications.
Lhevinne, J. (1972). Basic Principles in Pianoforte Playing. New York: Dover Publications.
Neuhaus, H. (1983). The Art of Piano Playing. London: Barrie & Jenkins.
Roeder, M. T. (1994). A History of The Concerto. Portland, OR: Amadeus Press.
Shostakovich, D. (n.d.). Piano Concerto no. 2 Op. 102. Belwin Mills Publishing Corp.
Published
2019-06-28