Results of Analytical Thinking Skills Development Using Lanna Traditional Games in "More Knowledge" Activities Provision For Prathomsuksa 3 Students

Main Article Content

Arunee Boonyanukul

Abstract

The purposes of this research were:  (1) To create an instructional plan that promotes analytical thinking skills by using traditional Lanna games in “Moderate Class, More Knowledge” Activities Provision for Prathomsuksa 3 Students, according to the efficiency standard 75/80 (2) To study the results of Prathomsuksa 3 Students’ analytical thinking skills developed from using traditional Lanna games. and (3) To examine Prathomsuksa 3 students’ satisfaction towards using traditional Lanna games provision in Ban Chiang Dao School, Chiang Mai. The sample selected by random cluster sampling was a classroom of Prathomsuksa 3 students who were enrolled at Ban Chiangdao School in the second semester of the academic year 2018.The researcher conducted this study by using One-Group Pretest-Posttest Design, and the statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, developmental testing (E1/E2), and t-test dependent. The research findings were as follows: (1) The developmental testing results of Prathomsuksa 3 students’ analytical thinking skills using traditional Lanna games in “Moderate Class, More Knowledge” activities provision was 75.89/82.44, higher than the set standard of 75/80. (2) The learning  achievement of the post-activities comparing to the pre-activities was higher significantlyat the .05 level. (3) The satisfaction level of Prathomsuksa 3 students who using traditional Lanna games  were at a high level.

Keywords

Article Details

Section
Research Articles

References

กนกวรรณ ทองตำลึง, อนุกูล พลศิริ และ เหมือนแพร รัตนศิริ. (2561). การอนุรักษ์และพัฒนาภูมิปัญญาการละเล่นพื้นบ้านของเด็กไทยภาคเหนือ. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร, 11(1).
ณรงค์ โพธิ์พฤกษานันท์. (2556). ระเบียบวิธีวิจัย: หลักการและแนวคิด เทคนิคการเขียนรายงานการวิจัย. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพมหานคร: เอ็กซเปอร์เน็ท.
พนม วิเศษชาติ. (2555). ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการคูณ โดยใช้เกมการละเล่นพื้นบ้าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์.
พิมพันธ์ เดชะคุปต์ และพเยาว์ ยินดีสุข. (2550). ทักษะ 5C เพื่อการพัฒนาหน่วยการเรียนรู้และการจัดการเรียนการสอนแบบบูรณาการ.กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ฤดี ชยเดช. (2557). การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้สาระภาษาไทยโดยแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบเรียนปนเล่นเพื่อพัฒนาทักษะการอ่านสะกดคำของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนชุมชนประชาธิปัตย์วิทยาคาร จังหวัดปทุมธานี.วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีและการพัฒนาหลักสูตร มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.
สมชาย รัตนทองคำ. (2556). ทฤษฎีการเรียนรู้ของนักการศึกษาที่มักถูกนำมาใช้พัฒนาด้านการเรียนการสอน. เอกสารประกอบการสอนทางกายภาพบำบัด ภาคต้น ปีการศึกษา 2556. คณะเทคนิคการแพทย์. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา, กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ (พ.ศ. 2560-2579). กรุงเทพมหานคร: พริกหวานกราฟฟิค.
สุรางค์ โค้วตระกูล. (2553). จิตวิทยาการศึกษา. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อมรา กล่ำเจริญ. (2553). เพลงและการละเล่นพื้นบ้าน. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.
อัจฉรา ชีวพันธ์. (2558). พัฒนาทักษะภาษา พัฒนาความคิดด้วยกิจกรรมการเล่นประกอบการสอนภาษาไทย. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อุษณีย์ สื่อมโนธรรม. (2555). เกมการละเล่นพื้นบ้านเพื่อพัฒนาอารมณ์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ต สำหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตนวัตกรรมมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.
Henricks, (2015). Play as Experience. American Journal of Play, 8(1). สืบค้นจาก https://csusm dspace.calstate.edu.