Marginal People in Non-Fiction of Aorasom Suthisakorn: An Ideology, Discourse Practice and Sociology Practice Study

Main Article Content

บัณฑิต ทิพย์เดช สนม ครุฑเมือง เปรมวิทย์ วิวัฒนเศรษฐ์

Abstract

          The present study aimed to examine ideology as well as discourse and sociocultural practice of subaltern found in non-fiction written by Aorasom Suthisakorn which was analyzed by using Critical Discourse Analysis (CDA) (Fairclough)


The results revealed 10 language strategies. These included lexical and phrasal selection, reasoning, presupposition, metaphor, intertextuality, modality, reference, rhetorical questions, reduplication, syntax. These strategies would provide a clear picture of marginal people.


            Based on the results of discourse and sociocultural practice it was found that ideology of marginal people communicated in the form of non-fiction tended to be easily accessed to most people because of the non-fiction style filled with facts. It also had interesting narration, beautiful deployment image and composition as well as publishing process being able to reproduce. These affected to the wider publishing. In addition, the discourse publishing in Thai context that was still a generous and forgiveness society was an important factor affecting the empathy of marginal people and leading to attitude change to marginal people.

Keywords

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2554). สื่อเก่า สื่อใหม่ ใจเชื่อมร้อย. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

จันทิมา เอียมานนท์. (2549). การศึกษาวาทกรรมเกี่ยวกับผู้ติดเชื้อเอดส์ในสังคมไทยตามแนวปฏิพันธวิเคราะห์. (วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).

สุริชัย หวันแก้ว. (2546). กระบวนการกลายเป็นคนชายขอบ. กรุงเทพฯ: คณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ สาขาสังคมวิทยา สำนักงานคณะกรรมการการวิจัยแห่งชาติ.

อรสม สุทธิสาคร. (2531). เจ้าชายนักประพันธ์: เบื้องหลังฉากชีวิตของ ม.จ.อากาศดำเกิง รพีพัฒน์. กรุงเทพฯ: ดอกหญ้า.

อรสม สุทธิสาคร. (2532). นักฝันคนกล้า อ.อุดากร. กรุงเทพฯ: ดอกหญ้า.

อรสม สุทธิสาคร. (2534). บนทางชีวิตแสวงหา มาลา คำจันทร์. กรุงเทพฯ: สามัญชน.

อรสม สุทธิสาคร. (2539ก). สนิมดอกไม้: ชีวิตจริงในมุมมืดของหญิงไทย. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2539ข). ยังมีดอกไม้ในอรุณ. กรุงเทพฯ: มติชน.

อรสม สุทธิสาคร. (2540). คุก ชีวิตในพันธนาการ. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2543). อาชญากรเด็ก ?. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2545). ดอกไม้ราตรี สินค้ามีชีวิต. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2546ก). ชีวิตคู่ (ไม่) รู้กัน. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2546ข). นักโทษประหารหญิง. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2546ค). คนค้นชีวิต. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2547). คำสารภาพ...บาปบริสุทธิ์. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2550). เช้าวันใหม่...ในเงามืด: พิมใจ อินทะมูล. กรุงเทพฯ: แพรวสำนักพิมพ์.

อรสม สุทธิสาคร. (2552). หลายชีวิต...ในแสงอัสดง. กรุงเทพฯ: สารคดี.

อรสม สุทธิสาคร. (2555). การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างผู้พิพากษากับผู้ต้องขัง. กรุงเทพฯ: สำนักกิจการในพระราชดำริพระเจ้าหลานเธอ พระองค์เจ้าพัชรกิติยาภา

อัลธูแซร์, หลุยส์. (2529). อุดมการณ์และกลไกทางอุดมการณ์ของรัฐ. แปลโดย กาญจนา แก้วเทพ. กรุงเทพฯ: โครงการหนังสือเล่ม สถาบันวิจัยสังคม จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Bloor, M. (2007). The practice of critical discourse analysis: an introduction. London: Hodder Arnold.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.