Improvisational Concepts for Jazz Saxophone

Authors

  • ธีรัช เลาห์วีระพานิช Conservatory of Music, Rangsit University

Keywords:

Improvisation, Saxophone, Jazz

Abstract

Jazz music has been constantly developed since the 1900s. This music genre allows the composers and the musicians to show their potential. In jazz improvisation, the musicians should have excellent technical creativity and skill, knowledge in jazz theory, and especially improvisational creativity. This means the musicians should not cling to the original techniques, but should try and look for new ones consistently. Besides, there are several concepts for jazz improvisation such as mode and scale, triad and chord superimposition, thematic improvisation, rhythm pattern, etc. Nowadays, Jazz saxophone has been one of the most popular among progressive musicians and non-conservative audiences.

References

1. ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางค์ศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เกศกะรัต, 2554.

2. ธีรัช เลาห์วีระพานิช. “การอิมโพรไวส์ด้วยวิธีการพัฒนาจากแนวทำนองหลักของลี โคนทิซ์ ในบท เพลงสเตลาบายสตาร์ไลท์.” ศิลปมหาบัณฑิต, วิทยาลัยดนตรี มหาวิทยาลัยรังสิต, 2556.

3. ____________. “แนวความคิดพื้นฐานของบทสนทนาและการอิมโพรไวส์ในดนตรีแจ๊ส.” วารสารดนตรีรังสิต 11, 1 (มกราคม-มิถุนายน 2559): 19-32.

4. ____________. “แนวทางการเรียนการสอนอิมโพรไวส์ของเลนนี ทริสตาโน.” วารสารดนตรีรังสิต 10, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2558): 37-52.

5. วีรชาติ เปรมานนท์. ปรัชญาและเทคนิคการแต่งเพลงร่วมสมัยไทย. กรุงเทพฯ: คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537.

6. ____________. รายงานการวิจัยเรื่อง ดนตรีไทยแนวใหม่ช่วงปี พ.ศ. 2520-2530. ทุนวิจัยรัชดาภิเษกสมโภช, 2532.

7. Gridley, Mark C. Jazz Styles: History and Analysis. New Jersey: Prentice Hall, 2009.

Downloads

Published

31.05.2018

How to Cite

เลาห์วีระพานิช ธีรัช. 2018. “Improvisational Concepts for Jazz Saxophone”. Rangsit Music Journal 12 (2):1-16. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/126424.

Issue

Section

บทความสร้างสรรค์ | Creative Article