Wordplay: The Aesthetics in Srisawat Pichitworakarn's Songs

Main Article Content

Sunan Phakkhaphanon

Abstract

Srisawat Pichitworakarn’s songs are aesthetically outstanding and unique due to his beautifully written lyrics and melodies. Fifty of his love songs were analyzed in terms of the mechanics employed and the song meanings conveyed to the audience. The findings are as follows: The  use of reduplicative words and phrases can be categorized into 2 types: the use of the Diacritic Mai-Yamok (a mark for the repetition of a word or the string of words preceding it); the use of  reduplicative words and phrases in either the same or a different sentence. The use of synonymous  compounds can be categorized into 2 types: 2 synonymous compounds adjacent to each other; 2  synonymous compounds separate from each other. The use of reduplicative words and phrases together  with synonymous compounds can be categorized into 3 types: synonymous compounds preceded by  reduplicatives, reduplicatives preceded by synonymous compounds, and synonymous compounds preceded  by reduplicative phrases. With his elaborate word choice and perfect mechanics used in composing  the songs, Srisawat Pichitworakarn is no doubt recognized as one of Thailand’s greatest composers.  His songs are profoundly touching in both melody and lyrics to Thai music lovers.

Article Details

How to Cite
Phakkhaphanon, S. (2019). Wordplay: The Aesthetics in Srisawat Pichitworakarn’s Songs. University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences, 35(4), 180–193. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/utccjournalhs/article/view/196516
Section
Academic Article

References

Phyathai, Keta. 2014, August 28. Srisawat Phichitworakarn: A Music Master, a Rowdy, and a Writer [Online]. Available: http://www.manager.co.th/Entertainment/ ViewNews.aspx?NewsID=9570000098493 (in Thai).

คีตา พญาไท. 28 สิงหาคม 2557. ศรีสวัสดิ์ พิจิตรวรการ ครูเพลง ที่เป็น ทั้ง นักเลง และนักเขียน [ออนไลน์]. เข้าถึงจาก: http://www.manager.co.th/Entertainment/ ViewNews.aspx?NewsID=9570000098493

Pimsawad, Pornpimol. 1999. “Aesthetics in Paiwarin Khao-ngarm’s Poetry.” Master’s thesis, Mahasarakham University. (in Thai).

พรพิมล พิมพ์สวัสดิ์. 2542. "สุนทรียภาพในวรรณกรรมร้อยกรองของไพวรินทร์ ขาวงาม." วิทยานิพนธ์ ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.


Suphanphesat, Wattawan. 2011, May 26. Alas. Even the Sky Is Crying [Online]. Available: http://www.vattavan.com/detail.php?cont_id=299 (in Thai).

วาทตะวัน สุพรรณเภษัท. 26 พฤษภาคม 2554. นิจจาโอ้ฟ้า...ยังร้องไห้ [ออนไลน์. เข้าถึงจาก: http://www.vattavan.com/detail.php?cont_id=299


Suwatkul, Chitlada. 1989. “Aesthetic Literary Criticism.” In Thai 7 Teaching Materials (Literary Criticism for Teachers, Units 1-6, pp. 189-238. 2nd ed. Nonthaburi: Sukhothai Thammathirat Open University.(in Thai).

จิตรลดา สุวัติกุล. 2532. "วรรณคดีวิจารณ์แนวสุนทรียศาสตร์." ใน เอกสารการสอนชุดวิชาภาษาไทย 7 (วรรณคดีวิจารณ์สำหรับครู) หน่วยที่ 1-6, หน้า 189-238. พิมพ์ครั้งที่ 2.

Thakasem, S. 2013, April 20. Dreaming April [Online]. Available: http://thailanewspaper.com/article/saturday/1441.php (in Thai).

ส.ท่าเกษม. 20 เมษายน 2556. เมษา-พาฝัน [ออนไลน์]. เข้าถึงจาก: http://thailanewspaper.com/article/saturday/1441.php

Vespada, Dhanate. 2006. The Fragrance of the Art of Literature World. Bangkok: Pajera. (in Thai).

ธเนศ เวศร์ภาดา. 2549. หอมโลกวรรณศิลป์. กรุงเมพมหานคร: ปาเจรา.

Wanlayangkura, Wat. 2010, February 28. The Deepest Sorrow: On the Verge of Crawling and Almost Collapse [Online]. Available: http://www.khaosod.co.th/view_ news.php?newsid=TUROb1lYQXhNREk0TURJMU13PT0 (in Thai).

วัฒน์ วรรลยางกูร. 28 กุมภาพันธ์ 2553. สุดโศกซมซาน แทบคลานแทบล้ม [ออนไลน์]. เข้าถึงจาก: http://www.khaosod.co.th/view_ news.php?newsid=TUROb1lYQXhNREk0TURJMU13PT0